logo42.jpg

Ultrazvuková terapie

je mechanické vlnění o neslyšitelné frekvenci nad 20 000 Hz, které se pro účely rehabilitace využívá k tzv. ultrasonoterapii. Pro terapeutické účely využíváme ultrazvuk o frekvenci 1 až 3 MHz, které účinně proniknou do povrchových i hlubokých tkání. Při aplikaci ultrazvuku neprochází tkáněmi elektrický proud. Můžeme jej označit za mechanickou stimulaci či mikromasáž molekul a molekulárních částic v tkáni, při kterém následně dochází k lokálnímu prokrvení ošetřované tkáně v důsledku přeměny mechanické energie na energii tepelnou.
elektrolecba1.JPG
Léčebný účinek ultrazvuku

Ultrazvuk má na lidský organismus významné fyziologické účinky napomáhající v rehabilitaci postižené tkáně. Vlivem ultrazvuku dochází k mikromasáži molekul a k lokálnímu zvýšení teploty tkání. Ultrazvuk díky tomu zvyšuje propustnost kapilár a tím zvyšuje prokrvení okolní tkáně. To má za následek řadu pozitivních fyziologických účinků:
příznivě ovlivňuje - urychluje metabolismus (látkovou výměnu),
zvyšuje propustnost kapilár,
působí spasmolyticky,
vede k poklesu aktivity sympatiku (vegetativních nervů), s následným zlepšením     prokrvení tkáně a svalovou relaxací,
zlepšuje regenerační schopnosti poškozené tkáně, urychluje léčbu,
má analgetické účinky.

Indikace k ošetření ultrazvukem

Ultrazvuk se nejčastěji používá např. na:

lumbágo (ústřel) - náhlá bodavá bolest v oblasti bederní páteře,
ischias - zánět sedacího nervu,
degenerativní a bolestivá onemocnění kloubů (artrózy, akutní artritidy, otoky kloubů, revma),
myalgie, tj. bolestivé stavy svalů, např. při jejich natažení, zhmoždění či zatuhnutí (bolesti zad),
poúrazové stavy (zhmoždění, podvrtnutí, vykloubení, vymknutí)
bércové vředy, jizvy
bolesti po zhojení pásového oparu
bolesti a záněty šlach z přetížení, tenisový loket, patní ostruha, zmrzlé rameno
sudeckův syndrom, Periathris humeroscapularis, morbus Bechtěrev.

Kontraindikace aplikace ultrazvuku

Vzhledem k tomu, že aplikace ultrazvuku výrazně prokrvuje tkáně, nedoporučuje se jeho použití v ranných stádiích svalových ruptur a hematomu (čerstvá krvácení, čerstvé zlomeniny, hematomy). V následné léčbě však aplikace ultrazvuku naopak vhodná je. Ultrazvuk se neaplikuje na epifýzy rostoucích kostí dětí a na nervy a kostěné výstupky těsně pod kůží.

Name
Comment
Or visit this link or this one